OTO EKSPERTİZ TESTLERİ

İkinci el araç ticaretinde düzenlenmesi zorunlu olan ekspertiz raporu hazırlanması aşamasında yapılan testler aşağıda belirtilmiştir.

Yanal Kayma Test:  Testi yapmak için aracın yürüme hızındaki platformdan geçirilerek ön ve arka dingile ait yanal kayma hızının tespit edilmesi sağlanır. Bir aracın 1 km’lik mesafe içerisinde sağa veya sola ne kadar kayabileceğini ölçülebilmesidir.

Süspansiyon Test: Cihaz vasıtasıyla ilgili aracın tekerlekleri yukarı aşağı yönde hareket ettirilerek, araca kasisten geçiş, çukura düşüş etkisi verilir. Bu şekilde aracın süspansiyon verimliliği ölçülür. Uluslararası önemli Otomobil firmaları tarafından kabul görmüş ve doğruluğu kabul edilmiş tek test aleti MAHA Süspansiyon Testi’dir. MAHA ile aracınızın süspansiyon sağlamlık kontrolü amortisör denge ve gürültü oranlarının kontrolü yapılmaktadır. Bu sayede aracın gerekli olan yol tutuş oranına sahip olup olmadığı raporlanır. Tek tek süspansiyon başına ölçülmesinin ardından ön ve arka değerler arasındaki farklılıklar da ölçüm sonucunda verilir.

Fren Test: Cihazdaki ruloların üzerinde bulunan kaplama ile tekerleklere asfalt hissi verilerek ön frenler, arka frenler ve el freniyle ilgili testler yapılır. Fren testi esnasında araçların öncelikle ön ve arka akslara düşen ağırlığı makinelerimiz tarafından ölçülür. Ardından fren tutuşunu ölçmek için özel olarak tasarlanan merdanelerde ön iki teker oturtulur. Merdane aracın aks ağırlığındaki kiloya uygun bir hızda dönmeye başlar. Merdaneyi durdurana kadar frene basılır. Bu esnada frenin uyguladığı kuvvet cihazlar tarafından ölçülmektedir. Aynı işlem arka aks için arka iki tekere de uygulanır. Arka tekerler merdaneye oturtulduğu zaman hem normal fren hem de el freni ölçülmektedir. Aracın toplam fren verimlilikleri belirlenir. Tek tek fren performansları ölçülür ön ve arka fren değerleri arasındaki sapmalar tespit edilir.

Diagnostik Test: İlgili aracın OBD soketi üzerinden diagnoz cihazıyla bağlanılarak genel arıza taraması yapılır. Araçta kayıtlı bulanan arızalar ekranda gösterilir. İlgili cihaz ile marka ve model seçimi yapılarak aracın tüm elektronik sistemleri kontrol edilmiş olur. Diagnostik (Diagnostic) test cihazları modern araçlarda bulunan Elektronic Control Unit – ECU yani Elektronik Beyin Kontrol Ünitesi ile haberleşerek araçların her türlü aksam ve parçaları hakkında bilgi alan ve bu ünitelere kaydedilen arızaları okuyan, hata kodlarını silen, kodlama yapabilen ve yeni takılan parçaları adaptasyon(yeni takılan parçayı araca tanıtma) yapan ve daha bir çok işlevi yerine getiren cihazlardır.

Diagnostik (Diagnostic) Test Cihazları ile yapılabilecek işlemler şunlardır;

Motor Elektroniği; Hata kodu okuma-silme, parametreleri görme, adaptasyon-kodlama

ABS/Traksiyon Kontrol/ESP; hata kodu okuma-silme, parametreleri görme

Klima Sistemi; hata kodu okuma-silme, parametreleri görme

Hidrolik, Elektrikli Direksiyon; Hata kodu okuma-silme, parametreleri görme, aktivasyon, adaptasyon

Gövde Bilgisayarı; Hata kodu okuma-silme,

Konfor Bilgisayarı; Hata kodu okuma-silme, parametreleri görme, aktivasyon, adaptasyon

Alarm Sistemi; Hata kodu okuma-silme, parametreleri görme, aktivasyon, adaptasyon

Far Ayarları; Hata kodu okuma-silme, parametreleri görme, aktivasyon, adaptasyon

Elektronik El Freni; Hata kodu okuma-silme, parametreleri görme, aktivasyon, adaptasyon

Dış Aydınlatmalar; Hata kodu okuma-silme, parametreleri görme, aktivasyon, adaptasyon

Akü Kontrol DTC; Hata kodu okuma-silme, parametreleri görme, adaptasyon

Dizel Yakıt Yönetimi DTC; Hata kodu okuma-silme, parametreleri görme, aktivasyon, adaptasyon

Akü Testi: İlgili test araç üzerine bağlı akünün voltajını, şarj durumunu, akü ömrünü ve marş akım değerini ölçer. Test işlemleri ile akünün mevcut durumu ile ilgili aydınlatıcı bilgiler vermektedir. Bir akünün tuttuğu enerji, bir akü analiz cihazı ile tam deşarj uygulanarak ölçülebilir. Akü, ilk önce boşalma noktasına ulaşma süresini ölçerken, şarj edilir ve ardından kontrollü bir akımda boşalır. (Bkz. BU-402: C hızı nedir?) Belirtilen Ah’ı yüzde 100 kapasite sunar; Boşalma süresi yarıya indirilirse yüzde 50 gösterilir.

Deşarj ile kapasitenin ölçülmesi, taşınabilir pillerle en etkili yöntem olan en güvenilir değerlendirmeyi verir. Periyodik bir analiz, pillerin kabul edilebilir bir performans aralığında kalmasını sağlar ve kapasite istenen bir hedef eşiğin altındaysa ve artık yükseltilemezse değiştirilmesini ister. Daha büyük piller, normalde zaman alıcı olmadığından ve pili zorladığından döngüsel değildir. İstilacı olmayan test yöntemlerinin geldiği yer burasıdır. (Bkz. BU-904: Kapasitenin Ölçülmesi)

Hızlı testlerle ilerleme sağlanmıştır, ancak bu yalnızca tahmini sağlık durumu sonuçları sağlar ve doğrulukları kullanılan teknolojiye göre değişir. Eski hızlı test metotları dahili batarya direncini ölçerken, ileri hızlı test metotları Li-ion ve kurşun asit bataryalarda bulunan difüzyon, şarj aktarımı ve göçü ile ilgilidir. (Bkz. BU-907: Lityum Bazındaki Pilleri Test Etme.)

Teknisyenler bir aküyü voltmetre ile test etmekte en rahat olanıdır, birçok şey için rutinin ötesine geçen her şey. Akü üzerindeki kimya, voltaj ve Ah işaretleri çoğu zaman iyi anlaşılmamıştır ve bakıma aralarında bir akünün içinde ne arayacağından emin değildir. Birçok taşınabilir paketin belirsiz işaretlerle çoklu bağlantıları vardır. Piller birçok kimyada yer aldığından ve bir madeni paradan tüm binayı dolduran tesislere kadar büyüklük gösterdiğinden tereddüt edilebilir. Voltaj okuması, bir şeyin canlı olduğunu ve kısa bir yüklemenin gücü doğruladığını göstererek anında sonuç verir, ancak bu, bataryada çok kritik olan sürekli teslimatı garanti etmez.

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir