KENDİ KENDİNE GİDEN ARABA (OTONOM SÜRÜCÜSÜZ ARABA)

Kendi kendini süren bir araba (bazen otonom bir araba veya sürücüsüz bir araba olarak adlandırılır), insan operatörü olmayan yerler arasında seyahat etmek için sensörler, kameralar, radar ve yapay zeka ( AI ) kombinasyonunu kullanan bir araçtır . Tamamen özerk olarak nitelendirilmek için bir araç, kullanımı için uyarlanmamış yollar üzerinden önceden belirlenmiş bir hedefe insan müdahalesi olmadan dolaşabilmelidir.

Özerk otomobilleri geliştiren ve / veya test eden şirketler arasında Audi, BMW, Ford, Google, General Motors, Tesla, Volkswagen ve Volvo bulunur. Google’ın testinde, 140.000 mil uzunluğundaki California caddelerinde ve otoyollarında dolaşan Toyota Prii ve Audi TT de dahil olmak üzere kendi kendini süren otomobil filosu vardı.

Kendi kendini süren otomobillerde özerklik seviyeleri

ABD Ulusal Karayolu Trafik Güvenliği İdaresi ( NHTSA ), insanların sürüş yaptığı sıfırdan başlayarak tamamen otonom arabalara kadar sürücü destek teknolojilerinde altı otomasyon düzeyi ortaya koyuyor . İşte sıfır otomasyonu takip eden beş seviye:

Seviye 1 : Gelişmiş sürücü destek sistemi (ADAS), aynı anda olmasa da, insan sürücüye direksiyon, fren veya hızlanma konusunda yardımcı olur. ADAS, dikiz kameralarına sahiptir ve sürücüleri sürüş şeridinden saptıklarında uyarmak için titreşimli koltuk uyarısı gibi özellikler içerir.

Seviye 2 : Sürücü tekerleğin arkasında tam olarak farkında kalırken ve sürücü olarak hareket etmeye devam ederken aynı anda hem fren yapabilen hem de fren yapabilen veya hızlanabilen bir ADAS.

Seviye 3 : Otomatik bir sürüş sistemi (ADS), araç park etme gibi bazı durumlarda tüm sürüş görevlerini yerine getirebilir. Bu şartlarda, insan sürücüsü kontrolü tekrar ele almaya hazır olmalıdır ve hala aracın ana sürücüsü olması gerekir.

Seviye 4 : Bir ADS, tüm sürüş görevlerini yerine getirebilir ve belirli durumlarda sürüş ortamını izleyebilir. Bu gibi durumlarda, ADS insan sürücüsünün dikkat etmesi gerekmeyecek kadar güvenilirdir.

Seviye 5 : Aracın ADS’si sanal bir şoför görevi görüyor ve tüm sürüşleri her koşulda yapıyor. İnsan işgalcilere yolcular ve aracı sürmeleri asla beklenmez.

Otomobil üreticileri, 2018’den itibaren 3. Seviyeye ulaştılar. Kendi kendine süren araçlar, en azından birkaç yıl kapalı kaldı çünkü üreticiler çeşitli teknolojik kilometre taşlarını temizlemeli ve otonom araçlar satın alınmadan ve kullanılmadan önce bir dizi önemli konuya değinilmelidir. NHTSA’ya göre Amerika’da halka açık yollar.

Kendi kendine sürüş arabaları nasıl çalışır?

AI teknolojileri, kendi kendini süren otomobil sistemlerini güçlendirmektedir. Kendi kendini süren otomobillerin geliştiricileri, özerk bir şekilde hareket edebilecek sistemler oluşturmak için, makine tanıma ve sinir ağlarıyla birlikte görüntü tanıma sistemlerinden büyük miktarda veri kullanır .

Yapay sinir ağları, veriyi, makine öğrenme algoritmalarına beslenen kalıpları tanımlar. Bu veri, sinir ağının trafik ışıkları, ağaçlar, bordürler, yayalar, sokak işaretleri ve belirli bir sürüş ortamının diğer parçaları olarak tanımlamayı öğrendiği otomatik sürüş arabalarındaki kameralardan gelen görüntüleri içerir.

Örneğin, Waymo denilen Google’ın kendi kendine giden otomobil projesi, sensörler bir karışımını kullanır Lidar (ışık algılama ve değişen – bir teknoloji benzer radar ) ve kameraları ve bu sistemlerin etrafında şeyi tanımlamak için oluşturduğu verilerin tümünü birleştiren araç ve daha sonra bu nesnelerin neler yapabileceğini tahmin edin. Bu, bir saniyenin kesirlerinde olur. Sistem sürdükçe daha fazla şey öğrenir, bu nedenle bu sistemlerde vade önemlidir.

Google Waymo araçlar nasıl çalışır?

Sürücü (veya yolcu) bir varış yeri belirler. Aracın yazılımı bir rota hesaplar.

Dönen, tavana monte edilmiş bir Lidar sensörü, otomobilin etrafındaki 60 metrelik menzili izler ve otomobilin mevcut ortamının dinamik bir 3 boyutlu haritasını çıkarır.

Sol arka tekerlek üzerindeki bir sensör, 3D haritaya göre aracın konumunu tespit etmek için yan hareketi izler.

Ön ve arka tamponlardaki radar sistemleri engellere olan mesafeleri hesaplar.

Arabadaki AI yazılımı tüm sensörlere bağlanır ve Google Sokak Görünümü’nden ve arabanın içindeki video kameralardan girdi toplar .

AI, insan algı ve karar verme süreçlerini simüle eder ve direksiyon ve frenler gibi sürücü kontrol sistemlerinde eylemleri kontrol eder.

Aracın yazılımı, görülecek yerler ve trafik işaretleri ve lambaları gibi şeyleri önceden fark etmek için Google Haritalar’a danışır .

Bir insanın aracı kontrol altına almasına izin vermek için bir geçersiz kılma işlevi kullanılabilir.

Özerk otomobillerin artıları ve eksileri

Özerk araç yandaşlarının getirdiği en büyük yarar güvenliktir. ABD Ulaştırma Bakanlığı ve NHTSA’nın 2017 yılında meydana gelen trafik kazalarının istatistiksel olarak tahmin edilmesi, o yıl motorlu araç trafik kazalarında 37.150 kişinin öldüğünü tahmin ediyor. NHTSA, ciddi kazaların% 94’ünün insan hatası veya sarhoş veya dikkatsiz sürüş gibi kötü seçimlerden kaynaklandığını tahmin ediyor. Özerk otomobiller bu risk faktörlerini denklemden uzaklaştırır – kendi kendini süren arabalar hala mekanik sorun gibi çarpmalara neden olan diğer faktörlere karşı savunmasızdır.

Eğer otonom otomobiller çarpışma sayısını önemli ölçüde azaltabilirse, ekonomik faydalar çok büyük olabilir. NHTSA’ya göre yaralanmalar, işyerinde 57,6 milyar dolar kayıp, iş yerinin verimliliğinde 576 milyar dolar, can kaybına ve düşük yaralanma nedeniyle 594 milyar dolar oldu.

Teoride, eğer yollar çoğunlukla otonom otomobillerle dolu olsaydı, trafik sorunsuz bir şekilde akar ve trafik sıkışıklığı daha az olurdu. Tamamen otomatikleştirilmiş otomobillerde, çalışanlar işe girerken üretken faaliyetlerde bulunabilirler. Fiziksel kısıtlamalar nedeniyle araba kullanamayan insanlar, özerk araçlar yoluyla yeni bağımsızlıklar bulabilir ve sürüş gerektiren alanlarda çalışma imkanı bulabilirler.

ABD ve Avrupa’da otonom kamyonlar, sürücülerin uzun mesafelerde otopilot kullanmasına izin vermek, sürücünün işleri dinlendirmek veya tamamlamak için serbest bırakmak ve sürücü emniyetini ve yakıt verimliliğini artırmak için test edilmiştir. Kamyon müfredatı adı verilen bu girişime, uyarlamalı hız denetimi ( ACC ), çarpışma önleme sistemleri ve kooperatif uyarlamalı hız denetimi (CACC) için araç-araç iletişimi ile desteklenmektedir.

Özerk araç teknolojisinin dezavantajları, direksiyon başında bir sürücü olmadan bir araçta sürüşün, en azından ilk başta sinir bozucu olabileceği olabilir. Ancak, kendi kendine sürüş kabiliyetleri yaygınlaştıkça, insan sürücüleri otopilot teknolojisine fazlasıyla güvenebilir ve yazılım arızaları veya mekanik sorunlar durumunda yedek sürücü görevi görmeleri durumunda bile güvenliklerini otomasyonun elinde bırakabilir.

Mart 2018’den bir örnekte, Tesla’nın Model X SUV, bir otoyol şeridi bölücüsüne çarptığında otomatik pilottaydı. Firmaya göre, görsel uyarılara ve ellerini tekrar direksiyon simidine koymak için sesli bir uyarıya rağmen sürücünün elleri direksiyonda değildi.

Özerk araç güvenliği ve zorlukları

Özerk otomobiller, dallardan ve çöplerden hayvanlara ve insanlara kadar aracın yolundaki sayısız nesneyi tanımlamayı öğrenmelidir. Yoldaki diğer zorluklar, Küresel Konumlandırma Sistemlerine ( GPS ) müdahale eden tüneller, şerit değişikliklerine neden olan inşaat projeleri veya acil durum araçlarının geçmesine izin vermek için nerede durmaları gerektiği gibi karmaşık kararlar.

Sistemler, ivmenin normalde ne zaman yavaşlatılacağı, eğileceği veya devam edeceğine dair anlık kararlar vermelidir. Bu, geliştiriciler için devam eden bir zorluktur ve otoyollarda veya yakınında nesneler algılandığında gereksiz yere tereddüt eden ve yön değiştiren kendi kendini süren otomobillerin raporları vardır.

Bu sorun, Mart 2018’de Uber tarafından işletilen özerk bir otomobil içeren ölümcül bir kazada açıktı. Şirket, aracın yazılımının bir yaya tespit ettiğini, ancak bunun hatalı bir pozitif olduğunu ve ona çarpmamak için tokatlamadığını bildirdi. Bu çarpışma, Toyota’nın kamuya açık yollarda kendi kendine sürüş araba testlerini geçici olarak durdurmasına neden oldu, ancak test başka yerlerde devam edecek. Toyota Araştırma Enstitüsü, otomatik araç teknolojisini daha da geliştirmek için Michigan’daki 60 dönümlük bir alanda bir test tesisi kuruyor.

Kazalarla birlikte sorumluluk meselesi de ortaya çıkıyor ve milletvekilleri, otonom bir otomobilin bir kazaya karıştığı zaman kimin sorumlu olduğunu tanımlayamadılar. Özerk taşıtları çalıştırmak için kullanılan yazılımın saldırıya uğramasına neden olabilecek ciddi endişeler var ve otomotiv şirketleri siber güvenlik risklerini ele almak için çalışıyor .

Otomobil üreticileri Federal Motorlu Araç Güvenlik Standartlarına tabidir ve NHTSA, araçların bu standartları karşılaması için daha fazla çalışma yapılması gerektiğini bildirmektedir.

Sürücüsüz arabalara giden yol

Kendi kendini süren otomobillere giden yol, hız kontrolü ve kilitlenme önleyici frenlerle 2000 yılından önce güvenlik ve rahatlık için artan otomasyon özellikleriyle başladı. Milenyumun ardından elektronik stabilite kontrolü, kör nokta tespiti ve çarpışma ve şerit kayması uyarıları gibi gelişmiş güvenlik özellikleri araçlarda mevcuttu. NHTSA’ya göre, 2010-2016 arasında dikiz video kameraları, otomatik acil durum frenleri ve şerit merkezleme desteği gibi gelişmiş sürücü yardımı özellikleri ortaya çıktı.

Margaret Rouse Katkıda Bulunan: Bridget Botelho-searchenterpriseai

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir